Happy Blog

Månedens Designer hos Gullsmed Heyerdahl September 05 2016



Ane Jewellery er på Paleet i Oslo!
Gullsmed Heyerdahl har kåret meg til Månedens Designer.
Dette feires med en stor Ane Jewellery utstilling på Paleet!

Gullsmed Heyerdahl som er en av Norges ledende gullsmed forretninger
ønsker å synligjøre norsk design og har derfor etablert en utstilling av
Månedens Designer.

Min inspirasjon til utstillingen er en herlig kombinasjon av fargerik
norsk natur, fugler og fjær.
Ane Jewellery utstillingen vil være på Paleet fra september til slutten av november.


---

Ane Jewellery at Paleet in Oslo!
Gullsmed Heyerdahl has selected me to be their Monthly Designer.
This will be celebrated with a big Ane Jewellery exhibition at Paleet!

Gullsmed Heyerdahl is one of Norway´s leading jewellery stores.
Four times a year they select a Norwegian jewellery brand
as their Monthly Designer.

My inspiration for this exhibition is the colourful Norwegian
nature, birds and feathers.
Ane Jewellery will be at Paleet from September till the end of November.

 


Lady peacock; Påfugl anhenget February 29 2016

English below---

Jeg hadde et klart bilde av Lady Peacock i mitt sinn, hun skulle være elegant, litt sky
og stråle femininitet.

 


Jeg tegnet flere skisser av henne før hun dukket opp. Det tok lang tid å lage henne.
Først skulle jeg sage ut metall, file, smergle, polere, lodde før jeg kunne sette i gang
med min favoritt stund; Hånd gravering.

Før jeg startet på selve Lady Peacock, så graverte jeg tester.
Dette har jeg lært av erfaring alltid er lurt. Et pennestrøk gir et annet inntrykk
en et graverings kutt.Lyset reflekterer forskjellig utifra hvordan jeg
beveger stikkelen, og når jeg var fornøyd med testene, startet jeg på Lady Peacock.

Jeg har aldri sett på meg selv som svært tålmodig, men når jeg ser på arbeidet mitt,
og teller over timene jeg har brukt på et smykke, så er det vel på tide å innrømme
dette til meg selv. Jeg er visst litt tålmodig..

Da jeg var ferdig med å gravere Lady Peacock laget jeg en støpeform av henne.
Jeg likte henne så godt, men innså at det ville bli for dyrt for de fleste
om jeg skulle forsette å lage henne for hånd. 

Når jeg fikk Lady Peacock fra støperiet ble anhenget renovert og så gjort klart til å emaljering.
Emalje er en form for glasspulver som blir penslet på metallet.
Smykket blir så satt i en ovn (kiln) med svært høy varme der emaljen smelter
og blir til glass.

Her kan du se en video av hvordan Lady Peacock blir emaljert.
Denne har jeg filmet hos emaljeverkstedet Opro, som har spesialisert seg på
vakker emalje i over 30 år.

Som du ser, Lady Peacock skal gjennom mange prosesser før hun kan pryde din hals.

Dette gjør henne spesiell. Og i motsetning til mange andre smykker og påfugler,
så er Lady Peacock hundre prosent fra Norge <3

 

Lady Peacock; the silver pendant.

I had a clear image of Lady Peacock in my mind, she was elegant, a little shy
but expressing a radiant femininity. 

I drew several sketches of her before she appeared. It took a long time to create her.
First I sawed out the silver. Then I filed, sanded, polished and soldered
before I could start my favorite task; Hand engraving. 

Before I began engraving Lady Peacock, I made sure to make a testpieces.
From experience I have learned that by making engraving test I can develop
the jewellery further, or find a new approach then originally planned.  
Because a drawing, the stroke of a pen
gives a different expression than an engraving.
The light reflects differently by how I angle my graver,
so when I was satisfied with my testpieces, I started on Lady Peacock.
 

I have never thought of myself as a patient person, but when I look at my own work
and think about how much time I have spent on a piece of jewellery.
I think it's about time to admit to myself that I might have some patient in me..

When I had engraved Lady Peacock I made a casting mold of her. I loved her so much,
but I realized that she would become to expensive if I continued making her by hand.

When I got Lady Peacock back from the caster, I prepared her to be enamelled.
Enamel is a form of glass powder that is layed on the metal.
The jewellery is then put into an oven (Kiln) with very high temperature,
where the enamel then melts and becomes solid glass.

Here you can see a video of Lady Peacock enamelling process. 
I recorded this in Opro's workshop.
A family owned company that has specialized in beautiful enamel for over 30 years. 

As you can see, Lady Peacock goes through many processes before
she is ready to be worn around your neck.

This makes her special. And unlike many other jewellery and peacocks,
Lady Peacock is hundred precent from Norway <3


Det unike Svale anhenget; fra en ide til et ferdig smykke. January 17 2016 1 Comment

English below---

Jeg var ute å spiste med en venninne. Hun hadde akkurat vært gjennom et brudd,
og var fortvilet over at alle smykkene hennes var fra eks-kjærester.


Hun ønsket å gi seg selv et helt unikt smykke. En vakker gave til seg selv.
Da jeg spurte henne hva hun ønsket seg, fortalte venninnen min at
smykket skulle være stort, bredt og One of a kind.
Hun ga meg frie tøyler til å lage noe helt spesielt.


Jeg bestemte meg for å dokumentere hele prosessen,
for å gi dere et innblikk på hvordan jeg går fra en ide til et ferdig smykke.
Jeg tegnet flere skisser til henne, og vi endte opp med en svale.

Svalen ble så tegnet over på transparent papir, så jeg kunne overføre tegningen til metall.

Da det var gjort begynte jeg å sage. Metallet er en stor plate sølv.

Når svalen var saget ut, var tiden inne for å file bort ujevnheter og skarpe kanter.

Så loddet jeg på to øsken. Dette er ringene som fester kjedet til anhenget.
Jeg penslet flussmiddel på hele smykket for å forhindre glødehud. 

Etter lodding ble metallet sunket ned i et syrebad.
Dette for å fjerne flussmiddel som omdannet seg til et glasshardt belegg.
For å gjøre smykket klart for gravering, ble det festet i Thermolock (plastikk). 

Jeg tegnet direkte på svalen med blyant gjennom graverings prosessen.
Jeg liker å gjøre dette for å kunne endre på graveringen hvis jeg ønsker det.

 

Når svalen var ferdig gravert, ønsket jeg å fatte en sten i øyet til svalen.
Min venninne har blå øyne, så jeg valgte ut en nydelig blå diamant. 

Tada! Her ser dere det unike svale anhenget ferdig til bruk.
Min venninne ble stor fornøyd og jeg fikk gleden av å lage noe
helt spesielt til en kjær venn. Jeg elsker jobben min!

 

The unique Swallow pendant; from idea to finished jewellery.

I was out for dinner with a girlfriend. She had just been through a breakup,
and was frustrated because she had discovered that all of her jewellery
was from past relationships.


She had decided to give herself a beautiful gift, and was wondering
if I could make her a  One of a kind pendant. 

I decided to document the entire process, so I could give you
an insight on how I go from an idea to a finished piece of jewellery.
I drew several sketches, and we ended up with a big swallow.

The swallow was then drawn onto transparent paper,
so I could transfer the drawing to the metal.

When that was done I started sawing. The metal is a plate of sterling silver.

When the swallow was sawed out, I filed away the sharp edges. 

Then I soldered on two rings to attached the chain to the pendant .
I used flux on the metal to prevent firescale.

After soldering the metal was sunk in an acid bath.
This is to remove flux that has through the process turned to a hard coating.
To make the jewellery ready for engraving, it was attached in ThermoLock (plastic ).

I drew directly on the swallow with a pencil through the engraving process.
I like to do this in order to change the engraving if I want to.

When I had finished engraving the swallow, I decided to set a stone in the swallows eye. 
Since my friend has blue eyes, I went with a lovely blue diamond.

Tada! Here you can see the One of a kind swallow pendant ready to be worn.
My girlfriend was ecstatic, and I got the pleasure to creating
some special for a dear friend. I love my job!

 

 


På nye reiser… Fra Bishopsland til Skottland August 17 2015


English below ---
I 2009 reiste jeg til Skottland for å fordype meg i håndgraverings kunsten.
Vi var en gruppe med smykkedesignere fra Bishopland som skulle lære
håndgravering av Mester gravør Malcom Appleby.
Jeg hadde allerede en BA i smykkedesign i baklomma,
og hadde da jobbet et år i England ved å selge egenproduserte smykker.
Bishopsland Educational Trust var og er et gullsmed/ sølvsmed verksted som fokuserer på å
fremme nyutdannede smykkedesignere. De ønsker å gi sine elever en introduksjon på arbeidslivet
innenfor trygge rammer. Dette gjør de ved å arrangere utstillinger, motivere elevenes designutvikling,
holde businesskurs og kurse de nyutdannede innenfor gullsmed og sølvsmed teknikker.
 
Det var gjennom Bishopsland jeg møte Malcolm Appleby og ble kjent med graveringskunsten.
Mitt første møte med gravering var ikke lett, dager med såre tomler og blødene kutt var realiteten,
men som uken gikk ble jeg mer og mer forelsket i teknikken.
 
For graveringen transformerte den kjedelige metall overflaten til et skinnende dekorativt mønster,
som ga et reflekterende lys som for meg var magisk.


(Min første gravering. 2009)
 
Kort tid etter Skottland reiste jeg til San Fransisco. Der fortsatte jeg med å lære om gravering av
Mester Gravør Hratch Nargizian. ( En fantastisk historie jeg vil fortelle mer om en annen gang)
Jeg fikk tre fine måneder i San Francisco og begynte etter den tid å gravere
mine smykke kolleksjoner.
 
Jeg holdt kontakten med Malcom Appleby ved å sende han graverings oppdateringer.
Og ønsket i mitt indre, meg tilbake til Skottland for å fordype meg mer i håndgravering.
Det tok meg noen par år før jeg turte å spørre, men da jeg endelig ringte han,
så ble jeg invitert til Skottland før jeg rakk å invitere meg selv. 


(Meg og Malcolm. 2014)
 
I januar 2013 og 2014 reiste jeg til Skottland for å gravere.
Turene ga meg alltid inspirasjon, motivasjon og ny lærdom. 



 


Malcolm Appleby er en anerkjent gravør med over 50 års erfaring.
Han er utrolig dyktig designer, gullsmed og håndgravør og blir beundret av mange,
med god grunn.


(Malcolm Appelby, Modern Silver)
 
(Phoenix belt buckle. Malcolm Appleby)
 
Han har blant annet gravert kronen til Prince Charles, ”The Coronet of Charles”,
King George VI Diamond Stakes Trophy, av De Beers,
håndgevær til The Royal Armouries som stilles ut i Tower of London og mye mer.
 

 (Capercaillie silver pendant. Malcolm Appleby)
 
Denne sommeren ble jeg invitert av Malcolm til
”The Hand Engravers Association of Great Britain” Symposium.
Dette er Storbritannias håndgraverings forbund, og annet hvert år arrangeres
det et helg event i august for alle medlemmer. 
Jeg ble invitert som den første norske gravøren til dette symposiumet,
og ble kjent med mange talentfulle gravører!


Første dagen tilbringte vi i Edinburgh.
Et av medlemmene, Miriam Hanid hadde en solo-utstilling på The Scottish gallery,
som vi fikk muligheten til å se.
Miriam er en dyktig sølvmed som sisselerer og graverer sine verk.
Hennes arbeid er helt nydelig!

 
(Miriam's utstilling. The Scottish gallery)

(Inner light bowl av Miriam Hanid)
 

(Meg og Miriam. 2015)

Dagene etterpå var vi i verkstedet til Malcolm.  


 
Det ble mye hyggelig bekjentskap, teknikk utveksling, powerpoint presentasjoner
og en workshop i linoleums printing.
En teknikk som har noen likhetstrekk til graveringskunsten.

  
 
Jeg savnet kattepusen min, så jeg endte opp med lage et bilde av han.

 
 

Mine turer til Skottland har satt sine spor.
Jeg setter så pris på den skotske naturen og vennligheten.
På mine reiser dit så får jeg reflektert over arbeidet mitt, livet og mine mål.
Grandtully vil alltid være for meg et magisk sted fullt av skinnende mønster og reflekterende lys.


(Tegning jeg laget i Skottland. 2015)
 
 
(Brev jeg ga til Malcolm. 2013)
 

(Meg og Malcolm. 2015)
 

 
--- 
 

On new journeys ... From Bishopland to Scotland

 
In 2009, I traveled to Scotland to discover the art of hand engraving.
I went there with a group of jewellery designers from Bishopland to spend a week,
being taught engraving by Master engraver Malcolm Appleby.
I already had a BA in jewellery design, and I had worked a year in England selling my jewellery..
 
Bishopsland Educational Trust was and is a goldsmith / silversmith workshop that focus on
promoting newly gratuated jewellery designers.
They are a post graduate residential course that provides help with
the transition from university to becoming a self employed maker.
They do this by arranging exhibitions, motivating the student's designwork,
introducing business, silver and jewellery techniques courses.
 
It was through Bishopsland I meet Malcolm Appleby and discovered the art of engraving.
My first days of engraving was not easy, sore thumbs and bloody cuts was the reality,
but as the week went by I fell more and more in love with this technique.
 
Because for me hand engraving transformed a plain metal surface to
bright cuts of decorative patterns.
It reflected light so graciously that it must have been magic.

 
(My first engraving. 2009)
 
Shortly after Scotland I moved to San Fransisco.
Where I continued to learn about engraving by Master Engraver Hratch Nargizian.
(An amazing story I will tell more about that another time)
After three great months in S.F I went home to Norway and started engraving
my own jewelery collections.
 
I kept in touch with Malcom Appleby by sending him updates about my engraving,
while I secretly wanting to revisit Scotland.
It took me a few years before I dared to ask Malcolm,
but when I finally called him, he invited me visit before I could even ask.

 
In both January 2013 and 2014, I traveled to Scotland to engrave.
The journeys gave me inspiration, motivation and new wisdom.
 
 

 
Malcolm Appleby is a renowned engraver with over 50 years of experience.
He is an incredibly talented designer, goldsmith and hand engraver
and he is admired by many, for good reason.

 
 (Malcolm Appelby, Modern Silver)


(Phoenix belt buckle. Malcolm Appleby)
 
He has engraved the crown to Prince Charles, "The Coronet of Charles",
King George VI Stakes Diamond Trophy, De Beers,
even guns at The Royal Armouries on display in the Tower of London and much more.
 
 


 (Capercaillie silver pendant. Malcolm Appleby)
 
This summer I was invited by Malcolm to
"The Hand Engravers Association of Great Britain" Symposium.
This event is arrange every second year in august for all the members of the association.
I was invited as the first Norwegian engraver ever to visited this symposium,
and became friends with many talented engravers!

 
 
During the first day of the symposium we all met in Edinburgh.
One of the members, Miriam Hanid had a solo-exhibition at The Scottish gallery,
which we all wanted to see. Miriam is an accomplished silversmith
spesialising in chasing and engraving. Her work is absolutely stunning.


(Miriam's exhibition. The Scottish gallery)

(Inner light bowl. Miriam Hanid)
 
 
 (Me and Miriam. 2015)
 
The following days were spent in Malcolm Appleby’s workshop in Grandtully.


Where we shared technical experiences, insights, powerpoint presentations
and had a print workshop in linoleum.
An art form that has some similarities to engraving.


 
I missed my cat, so I ended up making a picture of him.

 
 

My trips to Scotland has left their mark.
I so dearly appreciate the Scottish nature and kindness.
On my travels there, I’ve had time to reflected on my work, my life and my goals.
And Grandtully is for me a magical place full of bright cuts and reflecting lights.


(Drawing I made in Scotland. 2015)
 

(Letter I gave Malcolm. 2013)
 

(Me and Malcolm. 2015)